Vuevigne

Veel plezier in de Provence!

Open Book
Drôme

Wandeling in de Drôme door gast Gerard Jansen

defile de trente-pasklein

Wandeling in de Drôme, ten oosten van het Défilé de Trente-Pas.
Gemarkeerde wandelroute 32 (gele streep): Les chemins de nos aînés.
Wandelafstand ±8 km. Duur minimaal 3½ uur. Hoogteverschil ±400 m.
IGN kaart 3139 OT gebruiken!

Alleen geschikt voor mensen die
1. beschikken over schoenen die geschikt zijn voor het maken van bergwandelingen,
2. niet bang zijn voor stijgende en dalende rotsachtige paden met keien en steentjes,
3. niet opzien tegen een flinke stijging (hoogte 526
939 m), gevolgd door een op het laatst zeer steile afdaling,
4. van stilte houden.

Beginpunt van de wandeling: la Baume, aan de D86.

Autorit Vuevigne-la Baume (±32 km).
Rijd naar Nyons en neem hier de D94 richting Serres tot even voorbij les Pilles. Sla hier linksaf en neem de D70 via Condorcet naar St.Ferréol-Trente-Pas. Sla hier rechtsaf richting Chaudebonne (D186). Rijd via le Monestier naar la Baume (hoogte 526 m) en parkeer de auto ergens langs hoofd- of zijweg. Eventueel kunt u de auto in de schaduw parkeren als u de weg naar les Angelettes (zie hieronder) een paar honderd meter oprijdt, tot voorbij het einde van de asfaltering.

Bij het startpunt van de wandeling staat een geel bordje met nummer (32) en verdere gegevens over de wandeling. Loop over de geasfalteerde en later onverharde weg richting les Angelettes, tot vlak voor les Angelettes. Sla hier, op een afwijkend gemarkeerd punt, rechtsaf richting Chaudebonne, en volg een smal en stijgend pad tot aan het Ancien Cimetière. Hier staat een gerestaureerd huis. Bekijk het Cimetière en kijk neer op het Ancien Village de Chaudebonne (met een kapel en enkele gerestaureerde huizen). Sla vlak voor het Ancien cemetière linksaf en loop via een smal, rotsachtig en stijgend pad naar de Col Renard (hoogte 939 m). Hier staan gele bordjes die naar vier richtingen wijzen. Sla hier linksaf en daal over een breed pad af naar Vautour (hoogte 821 m). Onderweg passeert u een ruíne. Bij Vautour ziet u een kolossaal huis en gele richtingsbordjes. Sla hier linksaf richting la Baume en daal af over een brede en onverharde weg (de toegangsweg naar het grote huis). Kijk op de IGN kaart en volg deze weg tot na twee haarspeldbochten. Vlak voordat de weg een haakse bocht naar rechts maakt, staat in de linker berm een onopvallende aanwijzing naar een pad dat linksaf gaat en naar la Baume afdaalt. Neem dit pad, dat zeer smal en zeer steil is en dat onderaan uitkomt op een stuk bouwland. Via dit landje komt u op de geasfalteerde weg in la Baume, waar u de auto weer opzoekt.

Na deze wandeling kunt u via een alternatieve route naar Vuevigne terugrijden. Rijd naar les Pilles en verlaat hier de D94. Neem de D185 via de Col de la Croix en Châteauneuf-de-Bordette naar Mirabel. Op de Col de la Croix kan het volkomen stil zijn.

Met dank aan de ervaren Gerard Jansen, als Vuevigne gast, voor het bewandelen en beschrijven van de route.